single-image

Kako da se pripremite za prodaju na handmade marketu

Prodaja vaših proizvoda na handmade marketimabazarima i drugim prodajnim mestima odličan je način da ostvarite dodatni prihod. Uz minimalan trošak, moći ćete da predstavite svoj brend javnosti i testirate koliko je tražen na tržištu.

Prodaja na marketima takođe je prilika da dobijete povratne informacije od svojih ciljnih kupaca. Ovo će vam pomoći da nađete načine kako da poboljšate vaš proizvod za njih. Neka od najuspešnijih maloprodajnih preduzeća su zapravo započela na ovaj način.

U ovom serijalu članaka predstavljamo neke jednostavne savete kako da optimizirate zaradu i iskoristite maksimum iz iskustva na bazaru. Prvo, saznaćete na koje bazare bi trebalo da se prijavljujete i kako da se pripremite za izlaganje na njima.

 

Istražite kojim marketima, bazarima ili izložbama zanatskih radova vaš proizvod najviše odgovara 

 

Ako već imate šta da prodajete, prvo što trebate da uradite jeste da se upoznate sa rasporedom ili datumima održavanja pojedinih bazara i kontaktirate organizatore događaja.

Pratite najave u lokalnim novinama, oglasnim tablama, blogovima ili društvenim mrežama. Raspitajte se koliko košta učešće i pozabavite se logističkim zahtevima kako biste videli da li imate dovoljno resursa (ne samo finansijskih) da učestvujete.

Događaji koji okupljaju mnoge proizvođače i ljubitelje handmade proizvoda a koje svakako Komuna preporučuje jesu: Novosadski noćni bazar koje organizuje Trg preduzetništvaNS MarketBeogradski noćni marketHand Made Festival ili Mikser Bazaar.

Možda najveća nedoumica, ili čak frustracija, učestvovanja na prodajnim događajima je ta, da ne znate šta da očekujete. Možete naučiti mnogo o pojedinom marketu tako što ćete najpre biti kupac na istom. Izdvojite malo vremena da nađete bazare koji vas zanimaju i posetite ih pre nego što se na njih prijavite kao izlagači. Upamtite mesto njihovog održavanja, način na koji se događaj organizuje i njegovu posećenost.

Neka od sledećih pitanja koja mogu da vam pomognu:

Kolika je očekivana posećenost? Treba li vam osiguranje/dozvola da bi prodavali? Da li je potrebno da donesete ili da iznajmite sto? Kakve je veličine vaša tezga i sam sto? Postoji li raspored štandova i gde se nalazi vaš? Da li postoje utičnice blizu vašeg štanda? Da li je dostupan wi-fi? Da li je vaš štand u prizemlju ili na spratu? Kakva je situacija sa parkingom na samom događaju? Koja je najbolja ruta da stignete na mesto događaja? Od koliko sati možete da počnete sa nameštanjem i pripremom tezge?

Ako su vam finansije ograničene, možete pokušati da delite prostor sa drugim izlagačima na događaju. Ovo je zapravo uobičajena praksa, s tim da vam preporučujemo da se udružite sa nekim koga poznajete. Ako to ipak nije moguće, nađite nekoga čiji proizvodi su u istoj ili sličnoj kategoriji kao vaši. Pitajte organizatore mogu li da vam pomognu ili stavite oglas da tražite „štand-cimera‟.

Pitajte prodavce koji su prethodno već izlagali o njihovom iskustvu na pojedinim marketima. Izlagači obično vrlo rado sa vama podele njihove i pozitivne i negativne utiske. Neka vam sve te informacije posluže da se odlučite o tome hoćete li se prijaviti na pojedini događaj ili ne.

Ako ne možete da posetite market lično, obavezno detaljno istražite online. Obavezno pročitajte sve dostupne informacije od organizatora događaja kako biste izbegli bilo kakva iznenađenja na dan održavanja događaja. Ako niste dobili sve potrebne informacije ni u jednom od materijala koji su vam organizatori poslali, pošaljite im e-mail ili ih nazovite lično kako biste bili sigurni.

Razmislite koji handmade ili zanatski marketi, bazari, sajmovi ili festivali bi odgovarali vašim proizvodima. Da li bi se vaš brend najbolje pokazao na malom lokalnom ili specijalizovanom marketu, poljoprivrednom sajmu ili krcatom gradskom bazaru? Koliko kupci traže proizvode slične vašim? Mislite li da bi vaši proizvodi ovde dobro prošli?

Veliki sajmovi i festivali obično budu brzo popunjeni. Da biste izbegli razočarenje, možda je bolje da počnete sa prijavljivanjem na manjim marketima ili bazarima. Ovo je takođe odličan način da testirate svoj „nastup‟, pre nego što počnete da učestvujete na većim događajima i prodajnim mestima. Obavezno proverite da li se pojedini festivali ili događaji dovoljno reklamiraju i organizatori rade na adekvatnoj promociji.

Razmislite o svom ciljnom tržištu i učestvujte na onim marketima koji će okupiti takve posetioce

Opet ponavljamo, ako vam se ukaže mogućnost, najbolje je da pokušate da lično posetite neke od događaja da bi ste se upoznali sa demografijom, logistikom, osetili vajb ili skenirali konkurenciju.

Prodavac rukotvorina
Delić atmosfere sa Beogradskog noćnog marketa.

Koje proizvode je najbolje da prodajete?

 

Važnije pitanje je zapravo na kojim marketima ili događajima da učestvujete. Pošto ste se prethodno odlučili o tome, možete da se pozabavite pitanjima šta da prodajete i kakav vaš inventar i zalihe treba da budu.

Šta ćete zaista izlagati, promovisati i prodavati? Vaše proizvode, usluge i veštine ili vaš brend? Možete li da spremite kolekcije proizvoda koji se dobro slažu jedan uz drugi?

Može izgledati primamljivo da pripremite široku lepezu ponude proizvoda za svoje prvo izlaganje. Ali prevelika raznolikost može odvratiti pažnju kupcima. Usredsredite se da nađete zajedničku grupu ili temu, izaberite paletu boja, a zatim odaberite svoje proizvode.

Po našem mišljenju, bolje je imati manji izbor visokokvalitetnih proizvoda u ponudi, nego pretrpavati svoju tezgu sa puno zaliha. Međutim, ponesite sve što imate, čak iako mislite da se neće prodati. Možda neko bude tražio upravo to. Dakle, višak proizvoda koje imate u inventaru, a koji se ne uklapaju u kolekciju, možete da držite ispod tezge za svaki slučaj. Bolje je imati višak, nego se pitati zašto niste poneli sve.

Ako je ikako moguće, pokušajte da ponudite proizvode u raznom cenovnom rangu. Ako su vaši proizvodi napravljeni za porudžbine, obavezno ponesite neke uzorke i jasna uputstva o načinu naručivanja i isporuke.

Može se činiti kao pravi izazov da procenite kolike zalihe treba da ponesete na vaš prvi market. Budite spremni da prilagođavate veličinu inventara kako se stvari budu odvijali za vas kada steknete više iskustva. Ubrzo ćete saznati koji su proizvodi najpopularniji i najtraženiji. Za svoje prvo izlaganje pokušajte da postavite realni cilj onoga što želite da prodate. Ponesite dovoljno zaliha da biste ispunili zahteve kupaca, i još nešto malo dodatnih za svaki slučaj. Važno je da se opremite dovoljnim količinama zaliha kako bi vaš štand izgledao „sveže snabdeven‟.

To znači da treba da se spremate za bazar što je ranije mogućeNapravite spisak onoga što je potrebno spremiti već nedeljama i mesecima unapred i pridržavajte se toga.

 

Vaša tezga je vaš izlog

 

Posvetili ste toliko vremena pripremajući proizvode – budite sigurni da je vaš štand spreman i da ga proda! Usredsredite se na to da svakom proizvodu na vašem štandu pružite određenu pažnju tako što ga adekvatno istaknete, koristeći rekvizite ili natpise.

Trebalo bi da uložite dosta vremena i truda na planiranje, prikupljanje opreme i potrepština za vaš štand. Kada mislite da imate sve što je potrebno, možda možete i da vežbate njegovo postavljanje, recimo u dnevnoj sobi ili dvorištu. Pozovite prijatelja da baci pogled, te napravite izmene po potrebi.

 

Možete zapravo da se i preterano pripremite

 

Proces pripreme za izlaganje na bazaru neizbežno će biti stresan. Rokovi mogu da učine svoje. Ostati organizovan i ostaviti prostora za brigu o sebi takođe je važno. Prilikom pripreme za market, pokušajte da mapirate nedelje koje predstoje događaju i odredite krajnji datum kada ćete prestati da pripremate zalihe i usredsredite se na završne detalje kao što su etiketiranje i pakovanje proizvoda. Glavni cilj ovoga, jeste da ostavite sebi dan-dva pred događaj da bi „napunili baterije‟ (verujte, vredeće).

Prodavac handmade proizvoda za tezgom
Delić atmosfere sa Beogradskog noćnog marketa.

Promovišite

 

Obavezno promovišite događaj na društvenim mrežama. Obavestite i prijatelje, porodicu, kolege ili bilo koga za koga mislite da bi mogao da bude zainteresovan da kupi vaše proizvode. Objavite slike svojih priprema da biste podigli uzbuđenje uoči događaja. Uvek je poželjno da kupcima pružite ponude tipa „3+1 gratis‟ kako biste podstakli veću prodaju na sam dan održavanja bazara, ili možda da razmislite o davanju određenih kombinacija popusta samo za posetioce bazara.

 

Ko rano rani – dve sreće grabi!

 

Retko se dešava da se market na kojem izlažete održava baš iza ugla gde živite. Ako je tako, onda blago vama! Ako to nije slučaj, onda morate da se pobrinete o dvema bitnim stvarima.

Kao prvo, gde se manifestacija održava? Ako je predaleko, proverite na mapi kako stići do tamo ili koristite navigaciju. Kada budete tamo stigli, treba da znate gde možete parkirati, gde se održava manifestacija i gde se nalazi vaša tezga. Podrazumeva se da će vam ove informacije prethodno pružiti organizatori, te ih detaljno proučite a nije zgoreg da i dodatno istražite situaciju.

Kao drugo, iako to nije uvek lako, pođite na vreme. Zadnja stvar koja vam treba je da kasnite i jurite do tamo u žurbi. Stvarno vam treba jedno lagano jutro i opuštena situacija. Izdvojite dovoljno dodatnog vremena u slučaju gužve u saobraćaju ili kako bi mogli da svratite do svog omiljenog kafića da uzmete kafu za poneti.

Pokušajte da ne stignete baš skroz prerano (da, i ovo se događa). Organizatori možda još uvek pripremaju mesto događaja i ne dozvole vam da uđete, pa nećete znati šta sa sobom. Zato saznajte kada najranije možete doći i početi da nameštate vašu tezgu.

Ubrzo ćete postati pravi profesionalac u nameštanju i pripremanju svog štanda, ali dok to ne učinite par puta, pobrinite se da sebi date dovoljno vremena.

 

Zaključak

 

Dobra priprema za market omogućiće vam da uspešno prodajete vaše handmade proizvode na raznim prodajnim događajima.

Kada ste procenili na kojim marketima je najbolje da prodajete vaše proizvode, saznajte što više informacija o pojedinom događaju kako bi mogli što bolje da se pripremite za izlaganje na njemu. Posetite neki od bazara najpre kao kupac, raspitajte se kod organizatora i predhodnih izlagača i istražite o mestu događaja što više na internetu. Spremite vaš inventar i zalihe, promovišite događaj na kojem ćete prodavati i potrudite se da dođete na vreme, kako bi bez puno stresa savladali vašu prvu prodaju na handmade marketu.

A na kojim sve prodajnim događajima ste „nastupali‟ vi, vrlo rado ćemo čitati u komentarima. Slobodno pišite vaša i dobra i loša iskustva. Verujemo da će biti od koristi ne samo nama, već i nekome ko se odlučuje da prvi put učestvuje kao izlagač, ali i nekome sa iskustvom.

Pratite nastavak serijala članaka – u drugom delu govorimo o tome šta poneti za prodaju na handmade marketu.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may like