My Cart

Korpa

POMOĆ I PODRŠKA KORISNICIMA



Uvod

 

Komuna market je online platforma koja sadrži mnoštvo funkcionalnosti. Dobrodošli u Pomoć i podršku korisnicima, priručnik koji se trudi da ih mapira i tako vam omogući da se lakše orijentišete na sajtu, pruži što bolje korisničko iskustvo i odgovori na vaša pitanja u vezi sa kupovinom ili prodajom.

Komunamarket.rs je prostor na kome se realizuje kupovina i prodaja ručno izrađenih autorskih proizvoda između kupaca i prodavaca, odnosno korisnika platforme.

Da bi koristili usluge sajta, bilo kao kupac ili prodavac, potrebno je najpre da se registrujete, odnosno da kreirate svoj korisnički nalog. 

Novi korisnici mogu da kreiraju svoj nalog opcijom Kreiraj nalog. Ovde je potrebno da popunite vaše lične podatke: ime i prezime i email adresu.  Jako je važno da upišete ispravnu i validnu email adresu, jer će sa njom biti kreiran Vaš profil u okviru platforme. 

Odabirom prijave na naš Newsletter, prihvatate da vam na email adresu povremeno stiže elektronski izveštaj sa najnovijim aktivnostima na Komuni koji vam omogućuje da pratite dešavanja na Komuni i domaćoj handmade sceni. 

Lozinka – jedinstvena lozinka sa kojom ćete se svaki put prijavljivati na sajt Komune. Minimalni broj znakova je 8. Za što jaču lozinku, preporučujemo kombinaciju slova (kako malih, tako i velikih) i brojeva. Kada ste izabrali istu, potvrdite je još jednom.

Za one koji se registruju i kao prodavci (odabirom opcije Da), potrebno je da unsete dodatne informacije:

  • Shop URL – znači URL adresu vašeg shop-a na Komuni. Ovo je stalna web adresa na kojoj će se nalaziti vaša web prodavnica.
  • Da li ste registrovani u APR-u (Agencija za privredne registre) ili nekom drugom registru? Napominjemo, da nije neophodno da budete registrovani kako biste otvorili svoj shop i ohrabrujemo da ne odustajete od daljeg procesa registracije kao prodavac na Komuni.
  • Registrovani skraćeni naziv – onako kako vam je naveden u APR-u.
  • Adresa sedišta – odnosi se na adresu vaše firme (kao pravnog subjekta).
  • PIB – Poreski identifikacioni broj
  • MB – Matični broj (firme).

Kada popunite sva relevantna polja, prihvatanjem Uslova korišćenja proces otvaranja naloga završavate klikom na Kreiraj nalog.

Napomena: Odnos između kupca i prodavca regulisan je Uslovima korišćenja. Odnos registrovanog korisnika (bilo kao kupca ili prodavca) i same Komune takođe je regulisan Uslovima korišćenja. Prihvatanjem istih, potvrđuje se da su obe strane upoznate sa pravilima navedenim u dokumentu. Ovo je jedini ugovorni odnos koji postoji između dveju strana.

Savet: Tip registracije možete promeniti i kasnije, odnosno možete kreirati nalog kao kupac a kada se odlučite možete postati prodavac (odabirom opcije Postani prodavac). 

Ukoliko kao prodavac imate neka pitanja ili nedoumice, uvek vam stojimo na raspolaganju za dalja pojašnjenja. Obratite se Komuna marketu putem maila ili kontakt forme u podsekciji Pregled profila.

Ako se odlučite, iz bilo kog razloga, za Deaktivaciju naloga ili privremenog zatvaranja, to možete učiniti slanjem zahteva administratoru. Obratite se emailom na office@komunamarket.rs. 

Već registrovani članovi se prijavljuju odabirom opcije Prijavi se odnosno Uloguj se, nakon što su uneli email adresu i lozinku.

Klikom na ikonicu lupe (u gornjem desnom uglu) možete pretražiti konkretne proizvode koji vas zanimaju. Ovo je najčešći način na koji kupci traže artikle na Komuni. Kada korisnik pretražuje neki predmet na Komuni, algoritmi same platforme traže najrelevantnije spojeve kako bi izbacili rezultate pretrage. Na vama je da kontrolišete i uredite najvažnije faktore kada stvarate oglase vaših proizvoda, o čemu će biti reči kasnije.

Ikonica srca predstavlja Listu želja. Stavite određeni proizvod u listu želja ukoliko vam se sviđa ili želite da ga pratite i notifikacijama budete obaveštavani o istom.

Ikonica korpe pruža vam pregled predmeta koje ste stavili u korpu. Daljim koracima možete da nastavite ka kupovini istih.



ZA PRODAVCE



Dobrodošlica

 

Ako ste novi na Komuni, izdvojite malo vremena da se bolje upoznate sa platformom.

Ukratko, Komuna market je platforma na kojoj ćete pronaći najbolje ručno izrađene proizvode kreativaca, zanatlija i malih proizvođača iz Srbije, koji na platformi funkcionišu kao samostalni prodavci. Ponuda obuhvata originalne, savremene komade nameštaja i kućne dekoracije, unikatnu odeću, torbe, nakit, aksesoare, kao i dela savremene umestnosti.

Kako bi ste na što bolji način iskoristili mogućnosti naše platforme, na dnu stranice saznajte više O nama, upoznajte se sa Uslovima korišćenja i Pravilima o zaštiti privatnosti, čitajte korisne savete i mnoštvo edukativnog materijala na našem blogu ili pratite aktuelnosti na društvenim mrežama (Instagram ili Facebook).

Komunamarket.rs je posrednik u prodaji handmade proizvoda koje su na platformi prezentovani od strane individualnih prodavaca. Komuna pomaže malim proizvođačima da lakše plasiraju svoje proizvode tako što radi na promociji njihovog brenda i ponude. Na naslovnoj stranici i društvenim mrežama redovno objavljujemo rubrike sa najatraktivnijim proizvodima a pretraživač na sajtu omogućava optimalnu pretragu vaših artikala kako bi što lakše bili dostupni kupcima.

Na našoj platformi imate mogućnost i da komunicirate sa kupcima i zajednicom koja je ovde okupljena. Razmena iskustava, kreativnih ideja i dobijanje feedback-a u vidu komentara i recenzija samo su neke od prednosti umrežavanja.

Napomena: Da li vam je potrebna poslovna licenca za prodaju na Komuni?

Komuna ne zahteva od prodavaca da imaju registrovanu firmu kako bi izlagali i prodavali na našoj platformi. Odgovornost za ispunjavanje zakonskih uslova vezanih za proizvodnju i prodaju sopstvenih proizvoda preko interneta snosi svaki prodavac. Ako imate bilo kakvih pitanja o tome koji zakoni se odnose na vas, molimo obratite se kvalifikovanom stručnjaku.



Optimizacija

 

Uspeh prodaje na Komuni umnogome zavisi i od samih prodavaca. Komuna promoviše vašu prodavnicu i proizvode, pruža korisne savete i smernice, odnosno servira sav „know-how‟ i to na srpskom jeziku. Međutim, prodavci mogu znatno da povećaju uspešnost svog poslovanja tako što će posvetiti vreme i pažnju pravilnom uređivanju i ažuriranju svoje web prodavnice, odnosno njenoj optimizaciji.

Kada kažemo optimizaciji, mislimo pre svega na pravilnu SEO optimizaciju. SEO (Search Engine Optimization), u prevodu Optimizacija sajta za pretraživače, jeste veština podešavanja (optimizacije) sadržaja sajta, odnosno stranica na njemu, kako bi lako bio pronađen na internet pretraživačima. 

Optimizacija je ustvari skup radnji i aktivnosti koje se izvršavaju na Komuna sajtu (odnosno pod-stranicama Komuna sajta) – a odnosi se na sav tekstualni i vizuelni sadržaj vezan za vaše izlaganje na Komuni. Optimizacijom podstranica vašeg shop-a i proizvoda povećavate svoje šanse da vaš shop ili proizvod bude pronađen od strane kupaca - kako na internet pretraživačima, tako i na samom sajtu Komune. Kada pretraživači skeniraju stranice sajta, oni traže tragove u njenom sadržaju da bi utvrdili o čemu se radi na svakoj stranici. Oni skeniraju tekst, fotografije i linkove na sajtu tražeći ključne reči. 

SEO optimizacija se sastoji iz tehničkih i kreativnih elemanata, koji su neophodni da bi se poboljšala pozicija vaših oglasa. Rad na tim elementima može doprineti poboljšanju pozicije vaših oglasa u rezultatima pretrage, pomoći potencijalnim kupcima da pronađu vaš brend i odluče se za kupovinu nekog od vaših proizvoda. 

Optimizovanjem vašeg shop-a pomoću ključnih reči i najboljih praksi SEO optimizacije, možete uticati na to da se nađete na prvom mestu (ili barem prvoj strani, ukoliko je konkurencija velika) u rezultatima pretrage, što se smatra za optimalni cilj i najveći uspeh.

Što se tiče najboljih praksi, postoji mnogo faktora koji utiču na SEO. Neki od glavnih aspekata od kojih najviše zavisi uspešna optimizacija jesu sledeće: reči koje se nalaze na sajtu, gustina reči, analiza i upotreba ključnih reči i ključnih fraza, struktura, naziva odnosno imena, opisa, pa sve do jačine linkova koji upućuju ka sajtu ili pak konkretnim stranicama proizvoda. 

S druge strane, nepravilna optimizacija, što se može nazvati i preoptimizacija (kao recimo prenatrpavanje ključnim rečima u opisu vašeg shop-a ili nekog proizvoda), može imati kontra produktivne posledice.

Možda vam ovo trenutno zvuči previše komplikovano, ali ne brinite, krenimo polako – korak po korak.



Shop menadžer

 

Sekcija Shop menadžer predstavlja vašu virtuelnu kancelariju odnosno mesto gde ćete kao prodavac na Komuni provesti najveći deo svog vremena. Ovaj vodič vam pomaže da napravite prve korake u otvaranju vaše prodavnice, daje savete kako da što bolje započnete sa izlaganjem i pruža dalje smernice.

Sa leve strane, nalazi se meni koji vam pruža pregled sadržaja vaše web prodavnice i omogućava laku navigaciju kroz proces otvaranja i upravljanja vašim shop-om na Komuni. 

Bitna napomena: Ovu sekciju možete videti samo ako ste prijavljeni kao prodavac na Komuni. Sadržaj podsekcija ovog menija prikazuje se samo vama, drugi prijavljeni korisnici (kupci) ga ne mogu videti.

 

Uredi profil prodavca

 

Uređenje profila počinjete sa Nazivom shop-a, odnosno imenom po kojem je vaša prodavnica prepoznatljiva.

Naziv shop-a: Preporučujemo da odaberete naziv koji vas najbolje opisuje, po kojem se izdvajate, po kojem vas je lako zapamtiti, koji čini vašu prepoznatljivu oznaku i odgovara vašem stilu. Pokušajte da vaš naziv bude zvučan i atraktivan i ne suviše dugačak.

Pokušajte da u ime shopa unesete i ključne reči vezane za vaš brend. Poželjno je da se nalaze na početku, odnosno prvoj polovini naziva, kako bi se što lakše mogli naći u pretraživanju. Ne zaboravite i na dijakritičke znakove. 

Bitna napomena: Kada stvarate tekstualni sadržaj, obratite pažnju na tzv. dijakritičke znakove. Ako latinična slova koristimo bez dijakritike, dobićemo tzv. ošišanu latinicu koja je danas (u eri elektronskih medija) dosta česta i izuzetno ružna pojava. Zbog toga, ali i zbog što bolje optimizacije teksta, molimo da pokažete nivo elementarne pismenosti time što ćete koristeći dijakritiku razlikovati slova napisana latinicim. Z nije isto što i Ž, S nije isto što Š, C nije isto što Ć ili Č, itd. Ovo važi ne samo za naziv shop-a, već i za opis vašeg shop-a, opis vašeg proizvoda i sve ostale tekstualne sadržaje.

Naziv shop-a treba da ispunjava sledeće zahteve: 

  • Dužina naziva u suštini nema ograničenja, ali preporučujemo da bude od 4-40 znakova (računajući i razmake) 
  • Bez specijalnih znakova – iako nije isključena njihova upotreba, pokušajte da izbegnete specijalne znakove kao što su $, €, & i slično.
  • Da ne sadrži vulgarnosti ili neprimeren rečnik
  • Da nije već u upotrebi od strane nekog drugog korisnika na Komuni 
  • Ne narušava ili ugrožava tuđi imidž, odnosno zaštitni znak

U slučaju da je izabrani naziv već zauzet, potrebno je da nešto dodate ili oduzmete, ali da i dalje bude što originalniji i što bolje optimizovan.

 

Baner shop-a: Dajte svojoj web prodavnici atraktivan izgled koristeći personalizovani Baner shop-a sa vašim dizajnom. Baneri služe da napravite nešto zaista jedinstveno i privlačno kako biste se prezentovali i lako izdvojili iz gomile i tako ostavili što bolji utisak na svoje potencijalne kupce. To možete uraditi tako što ćete opcijom Upload postaviti sliku odgovarajućih dimenzija. Opet napominjemo, ograničenja nema, ali preporučujemo da fajl bude max. 2 MB, dimenzija 1300 x 300 px. Ovo predstavlja optimalnu veličinu, u kojoj se fotka prikazuje. Međutim, veličina prikazane fotografije uveliko varira u zavisnosti od veličine monitora.

Baneri prodavnica su odlično sredstvo brendiranja vaše prodavnice. Ova se slika pojavljuje kada kupci pregledaju vašu prodavnicu. Baner možete upotrebiti i kao svojevrsnu promo površina, odnosno mesto koje možete, po potrebi, koristiti i za dobrodošlicu kupcima ili određene najave u vezi sa vašim shop-om ili proizvodima, kao što su akcije i sl.  

Preporučujemo i korisne besplatne sajtove za kreiranje personalizovanih banera i logoa, kao što su Canva ili Placeit, koji pružaju već gotove šablone (template), ili ih možete napraviti sami.

Bitno je napomenuti, da pre nego što ih postavite, slike sačuvate pod odgovarajućim imenom (recimo ime vašeg shop-a ili optimalni opis slike) i takve ih upload-ujete sa vašeg uređaja. Na taj način ste izvršili optimizaciju fotografije i povećavate šanse da vaš shop bude pronađen putem pretrage na pretraživačima ili našoj platformi. 

 

Logo shop-a predstavlja vizuelnu sliku vaše prodavnice, vaš „zaštitni znak‟. Drugim rečima, to je vaša profilna slika. Koristi se na mnogim mestima kao simbol vaše prodavnice.

Savet: Ako koristite realnu fotografiju ili profesionalni logo, to će na kupce delovati mnogo verodostojnije.

Klikom na Izaberi fajl uploadujte željenu sliku. U suštini, sajt nema ograničenja što se tiče veličine fajlova, ali imajte na umu optimizaciju, kako ne bi došlo do sporijeg učitavanja stranica. Naš je savet, da fajl bude veličine do 2 MB, da ima oblik kvadrata, odnosno da razmere budu 1:1, odnosno dimenzija 500 x 500 px (u suprotnom će sa strana biti vidljiva bela polja, što estetski nije atraktivno). 

Kako bi logo bio dobar, poželjno je da:

  • Odražava stil vaše prodavnice
  • Da izgleda dobro kada je i u velikoj i u maloj veličini
  • Koristite jednostavna grafička rešenja ili ilustracije
  • Ako koristite bilo kakav tekst, neka bude kratak i lako čitljiv
  • Izbegavajte dugačke reči i pozadine koje odvraćaju pažnju

Platforma podržava sledeće formate fajlova: jpg, jpef, png, gif.

 

Lokacija – unesite informacije o adresi, odnosno sedištu firme, mestu gde se nalazi radionica u kojoj nastaju vaši proizvodi.

 

Opis shop-a pruža mesto gde možete podeliti priču o svom poslu. Kupci mogu naučiti više o kreativnom procesu ili tehnikama vaše izrade, priči koja stoji iza vaših proizvoda i zanimljivostima oko manufakture, timu ljudi ili saradnicima sa kojima radite, informacije o vama kao dizajneru ili vašem brendu. 

Kupci će želeti da znaju sve o stvarima koje proizvodite – u kakvom su stanju, od kojih su materijala ili boja rađeni, njihovu istoriju i slično. Pokušajte da prenesete vaš entuzijazam sa kojim kreirate, kako bi kupci doneli informisanu odluku o kupovini. 

Ograničenja za dužinu teksta nema, ali imajte na umu da neke mušterije možda nemaju vremena da čitaju esejske tekstove. Preporučujemo da proverite izgled vašeg opisa klikom na Pregled profila. Stavite što više informacija. Neko opšte pravilo glasi: „Ne morate baš od Kulina bana, ali bolje pišite više nego manje.‟

Ako nudite mogućnost personalizovanja nekog proizvoda ili usluge pravljenja po meri, svakako da je poželjno da i to naznačite – bilo u opisu shop-a, ili u opisu proizvoda, kako bi kupci znali da imaju mogućnost da vas obaveste o svojim zahtevima ili željama.

Ne zaboravite da upotrebljavate ključne reči (pazite da ne preterate, kako ne bi došlo do pre-optimizacije). Napr. ako se bavite izradom keramičkih šolja i posuda, koristite reči vezane za priču vašeg shopa – posude, šolja, keramika, čaše, krigla, termos, ornamenti, porcelan i sl.

Takođe, kada stvarate tekstualni sadržaj, obratite pažnju na dijakritičke znakove

Napomena: SEO optimizacija, odnosno Google pretraga prepoznaje padeže – ako vam je ključna reč „nakit‟, ključnom rečju smatra se i formulacija „prodavnica za izradu nakitA‟.

Bitno: Tekstualne informacije u profilu ne mogu sadržati direktne kontakt informacije o prodavcu, kao što su broj telefona, link ka nekoj drugoj web stranici, društvenim mrežama ili email adresu.

Što se tiče isporuka i reklamacija, na svakom prodavcu je da odredi uslove istih. Neke od bitnih stvari koje možete napomenuti: koju kurirsku službu koristite, ko snosi troškove poštarine, kako izgleda i koliko traje proces vaše isporuke, da li primate povraćaj ili zamenu robe, način isporuke personalizovanih predmeta, pod kojim uslovima primate reklamacije (i da li uopšte primate iste) – napr. ako dođe do nesporazuma u komunikaciji (recimo kupac je naručio određeni komad bele boje, a isporučen mu je komad crvene i sl.) i bilo koje smernice koje mogu biti korisne kupcima pre nego izvrše kupovinu. Slobodno napišite vaše uslove kao recimo „primamo povraćaj i zamenu robe u tom i tom slučaju…‟. Posebne uslove možete napisati i u opisu pojedinih proizvoda. 

Bitno: U slučaju plaćanja pouzećem, kupcu se stavlja do znanja da je prodavac, osim u slučaju da ste drugačije naznačili na svom shopu, opisu proizvoda ili putem razmene poruka, poručeni paket dužan isporučiti najkasnije u roku od 7 dana od zaključenja prodaje. Rokovi za isporuku porudžbine su definisani Uslovima korišćenja, s tim što naša platforma prodavcu sugeriše da isporuku izvrši čim je porudžbina potvrđena.

I ne zaboravite: Kupci unikatnih predmeta često ne kupuju predmet sam po sebi, već kupuju priču koju će moći da ispričaju.

 

Dodatna SEO optimizacija:

SEO (Search Engine Optimization) podešavanja ne pojavljuju se nigde na sajtu Komune, već služe da vaš shop ili proizvod ima što veće šanse da bude prikazan na prvim stranicama na web pretraživačima (najčešće to je Google). Cilj je da jedinstveni algoritmi web pretraživača prepoznaju ključne reči i opis vašeg shop-a/proizvoda i što bolje ga rangiraju u pretraživanju od strane potencijalnih kupaca. 

Ukoliko niste eksperti za stvaranje optimalnog SEO podešavanja, naš sajt vam omogućava automatsku optimizaciju na osnovu već unešenih podataka u svim poljima.

Napomena: ova mogućnost je opciona. Ukoliko pak želite da se oprobate i da svoje meta podatke optimizujete i skrojite po meri, sugerišemo da to svakako učinite ali ponovo vam skrećemo pažnju da, iako ih ne popunite, ova polja neće ostati prazna, pošto će ih sajt popuniti automatski na osnovu podataka koje ste uneli u ranija polja. Preporučujemo da iskoristite ovu opciju dodatnog podešavanja i uradite to sami, jer vi ipak najbolje poznajete svoj shop/proizvod i na najbolji način možete istaknuti njegove karakteristike.  

  • Meta naziv – Važno je shvatiti da vaš SEO naslov, iliti Meta naziv, nema istu svrhu kao naziv shop-a. Ime prodavnice namenjeno je korisnicima koji su već na sajtu Komune. S druge strane, vaš Meta naziv namenjen je korisnicima koji još nisu na sajtu Komune. To je naziv koji se prikazuje u web browserima. To će biti naziv koji se prikazuje kao isečak u Google-u. Namena je naterati ljude da kliknu na isečak, dođu na veb stranicu Komune i pregledaju vaš shop ili proizvod i eventualno izvrše kupovinu. Preporučljiv format je sledeći: Primarna ključna reč, sekundarna ključna reč, ime brenda. 
  • Meta opis –Meta opis treba da predstavlja kratak sažetak sadržaja koji se nalazi na vašoj stranici (u ovom slučaju stranici vašeg shopa). Meta naslovi su dosta ograničeni (imate svega 60 do 64 karaktera, uključujući i razmake), dok vam meta opis daje nešto više prostora da objasnite korisnicima šta nudite i da im date razlog da kliknu na vašu stranicu. Iz tog razloga je bitno da meta opis bude jasan sažetak o vašoj stranici, da ne bude predugačak ili prekratak, da ukratko u jednoj ili dve rečenice opiše ono što posetioci mogu očekivati na podstranici vašeg shopa ili proizvoda. Opis dakle treba da bude informativan, koncizan i ne suviše prenatrpan ključnim rečima.
  • Meta keywords (ključne reči, odnosno tagovi) – Naslovi i oznake (tags) pomažu kupcima da pronađu vaš shop ili predmet kada pretražuju kako na samoj Komuni tako i na web browserima. Zato je preporučljivo da koristite deskriptivne reči.

 

Klikom na Sačuvaj, sačuvaćete sve podatke koje ste uneli. Pregled profila, koji se nalazi na dnu stranice, pruža vam mogućnost da pogledate izgled stranice vašeg shop-a sa svim informacijama koje ste uneli.

Uvek ćete moći da se vratite i izmenite podatke.

 

Pregled profila: U Pregledu profila postoji nekoliko dodatnih opcija.

Prijavom prodavca (ispod adrese shop-a) možete Komuna administraciji, iz bilo kog razloga, prijaviti neki od web shop-ova koji izlažu na platformi. Ako je došlo do nekih neslaganja, nesporazuma u komunikaciji ili ako je prodavac prekršio neki od uslova korišćenja ili pravila (prikladnog) ponašanja, objasnite razloge zbog kojih ga prijavljujete.

Klikom na ikonicu koverte, imate mogućnost da ličnom porukom kontaktirate prodavca direktno.

Brojevi koji se nalaze pored odnose se na proizvode – oni indiciraju koliko prodavac ima različitih artikala u ponudi, ocenu prodavca i broj realizovanih porudžbina.

Zvezdica indicira prosečnu ocenu prodavnice (na skali od 1-5), kao i koliko ukupno ocena je prodavac dobio od strane kupaca.



Kreiraj proizvod

 

Sada vam predstoji da kreirate svoj prvi proizvod i tako započnete izlaganje na Komuni. Kada unesete sve relevantne podatke vezane za jedan proizvod, odnosno artikal, vi na taj način stvarate digitalni oglas tog vašeg proizvoda. 

Pojedinosti o vašem proizvodu predstavljaju unošenje detalja o tome kako je vaš oglas kategorisan na Komuni i kako ga je moguće što lakše pronaći u pretraživanju. U pretraživaču, kupci mogu filtrirati pretraživanja po mnogim detaljima koje unose i tako doći do optimalnih rezultata pretrage. 

Podsećamo: Radi što bolje optimizacije, kod unošenja pojedinih detalja o artiklu važno je ponovo držati se nekih pravila u cilju pravilnog uređenja oglasa: korišćenje ključnih reči i fraza, strukture rečenica, pravilnih naziva i opisa, upotreba dijakritičkih znakova itd. 

Najvažniji deo marketinga vaših oglasa je upravo stvaranje oglasa koji će pretvariti preglede u uspešne prodaje.

Nekoliko saveta kako da uredite vaše oglase:

  • Imena proizvoda treba da budu kratka i jasna
  • Opišite svoje artikle pravilno i verodostojno
  • Stavljajte jasne, primamljive fotografije
  • Stavite kompetitivne cene
  • Jasno stavite do znanja detalje o kupovini, kao što su proces isporuke, uslove reklamacija ili sl.

Svaki prodavac je dužan da pruži istinite i potpune podatke o karakteristikama svojih proizvoda. Informacije koje ponuda mora da sadrži uključuju:

  • potpuni opis rizika koji se vežu za proizvod
  • sve informacije relevantne za upotrebu proizvoda
  • mere predostrožnosti kako bi se izbegao bilo kakav rizik za kupca prilikom korišćenja proizvoda
  • informacije o nematerijalnoj prirodi prodate robe (u slučaju prodaje radova čija je konačna obrada u elektronskom obliku, kao što su fotografije)
  • način upotrebe i održavanja proizvoda, opasnosti koje proizlaze iz njegove upotrebe ili održavanja, uslovi skladištenja proizvoda (za proizvod koji sadrži poseban ili na drugi način specifičan materijal s kojim se mora rukovati drugačije od uobičajenog).

Imajući ovo na umu, svoj proizvod možete kreirati u nekoliko jednostavnih koraka.

Korak 1

Kategorija proizvoda: Kreiranje vašeg proizvoda počinjete odabirom Kategorije proizvoda. Odaberite kojoj kategoriji pripada vaš predmet. Ovim se određuje u kojoj kategoriji će se vaš artikal pojaviti na naslovnoj stranici koja prikazuje Kategorije. Razmislite gde bi najverovatnije kupci tražili vaš artikal. Ako na primer prodajete majice, treba da označite kategoriju Odeća i obuća. Ako prodajete, recimo, cipelice za male bebe, označite i kategoriju Odeća i obuća i Bebe i deca. Dakle, moguće je označiti i dve kategorije, što ne mora nužno da znači da će to uvek poboljšati pretragu od strane kupaca.

Korak 2 

Fotografije: Kada se radi o Fotografijama, pružena vam je mogućnost da postavite svoje slike proizvoda na dva načina. Klikom na ikonicu, pri čemu direktno upload-ujete fajlove sa vašeg uređaja (računar ili smartfon) ili tako što ćete pojedine fajlove „prevući i otpustiti‟ (drag and drop). Postaviti možete najviše 8 fotografija. 

Platforma podržava formate jpg, jpef, png, gif. Ograničenja za veličinu fajlova nema, ali preporučujemo da fotografija bude veličine najviše 2MB. 

Postaviti možete više slika odjednom. Kako bi izmenili redosled postavljenih slika, kliknite na određenu fotografiju i prevucite je na levu ili desnu stranu. Klikom na ikonicu pod nazivom „Glavna‟ stavljate određenu sliku kao naslovnu, odnosno ona će se u pretraživanju i na podstranicama kategorije kojoj vaš artikal pripada prikazivati prva. Slike koje ste postavili možete pregledati klikom na neku od njih. Pojedine fotogorafije možete obrisati tako što ćete kliknuti na ikonicu u obliku kante za smeće.

Preporučujemo da stavite barem pet slika za svaki vaš artikal kako bi potencijalne mušterije imale što bolji uvid i stekle „osećaj‟ u vezi sa tim proizvodom. 

Najlakše je napraviti fotografije vašeg proizvoda na beloj pozadini, prikazati proizvod iz svih uglova, napraviti tzv. „close up‟ odnosno prikazati relevantne detalje proizvoda, a u slučaju da nudite varijacije istog artikla (napr. različite boje) poželjno je da poslednja fotka bude grupna i sadrži sve te varijacije.

Opet napominjemo: Pre nego što postavite slike, sačuvajte ih pod odgovarajućim imenom (recimo ime proizvoda ili optimalni opis slike) i takve ih upload-ujete sa vašeg uređaja. Pravilnom optimizacijom (ne samo fotografija, već i svih naziva i opisa vaših oglasa) povećavate svoje šanse da kupci dođu do Vaših proizvoda. 

Saznajte više o tome kako praviti vrhunske fotografije vaših proizvoda na našem blogu

Korak 3 

Ime proizvoda: Zatim, upišite Ime proizvoda. Dajte svom artiklu deskriptivni naziv. Razmislite šta bi kupci tražili kako bi pronašli vaš predmet. U prvom delu naziva obavezno obuhvatite ključne reči koje će najverovatnije biti pretraživane.  

Korak 4 

Opišite svoj predmet kako bi mogao da bude pronađen u pretraživanju i kako biste kupcima pomogli da što bolje razumeju vaš oglas. 

Opis proizvoda: govori kupcima o vašem artiklu, vašem procesu kreiranja istog, kao i o njegovim bitnim osobinama, svojstvima i dimenzijama. Obavezno opišite glavne atribute proizvoda: napišite veličinu, korišćene materijale od kojih je pravljen, način izrade i sve prepoznatljive karakteristike koje proizvod poseduje. Poželjno je takođe da obuhvatite i odgovarajuću prigodu za koju se predmet vezuje (recimo neki praznik ili sezona). Ključne karakteristike predmeta kao što su boja, veličina, pa čak i praznik lake su za pronalaženje i pojaviće se kao relevantni u pretraživanjima na Komuni.

Ako nudite mogućnost personalizovanja nekog proizvoda ili usluge pravljenja po meri, svakako da je poželjno da i to naznačite – bilo u opisu shop-a, ili u opisu proizvoda, kako bi kupci znali da imaju mogućnost da vas obaveste o svojim zahtevima ili željama.

Podsećamo: Kada stvarate opis proizvoda, obratite pažnju na tzv. dijakritičke znakove. Ako latinična slova koristimo bez dijakritike dobićemo tzv. ošišanu latinicu koja je danas (u eri elektronskih medija) dosta česta i izuzetno ružna pojava. Zbog toga, ali i zbog što bolje optimizacije opisa, molimo da pokažete nivo elementarne pismenosti time što ćete koristeći dijakritiku napraviti razliku među pojedinim latiničnim slovima. Z nije isto što i Ž, S nije isto što Š, C nije isto što Ć ili Č, itd.

Imajte i na umu da nije potrebno da opise proizvoda pišete u prvom licu jednine (Napr. „Prodajem belu haljinu, nudim specijalne popuste…‟), jer se podrazumeva da se prodaja i komunikacija vrši preko platforme i dovoljno je samo konstatovati opis relevantnih karakteristika određenog proizvoda.To naravno ne znači da ne možete ispričati neku zanimljivu priču vezanu za vaš artikal ili spomenuti neke zanimljivosti. Ako prodajete recimo majice, možete napisati odakle je nastala inspiracija za njihov dizajn, ili za šta služe pojedini kozmetički preparati koje nudite i kako mogu kupcu poboljšati život i sl.

Korak 5 

Kratak opis: Predstavlja prvi dodir kupaca sa vašim proizvodom i sredstvo putem kojeg stiču utisak o njemu. Kratkim opisom potrebno je sumirati najrelevantnije karakteristike tog artikla i to na što atraktivniji način, naročito korišćenjem ključnih reči, kako bi se potencijalne mušterije odmah zainteresovale za kupovinu. 

Korak 6 

Cena: Izaberite koliko će vaš predmet koštati kupce. Cena se prikazuje u preferiranoj valuti, što je RSD. Sve cene koje su prikazane na Komuni predstavljaju konačnu cenu za kupca s tim da u cenu nisu uračunati troškovi isporuke. Prodavac je dužan da kupca jasno i nedvosmisleno obavesti o konačnoj ceni pojedinačnih proizvoda. Takođe, u opisu shop-a obavestite kupce i o ceni i načinu isporuke naručenih proizvoda. Naša platforma ne snosi odgovornost za nejasno ili netačno prikazanu cenu u ponudi na našoj platformi.

Korak 7

Akcijska cena: Određujete finalnu akcijsku cenu tog proizvoda, u slučaju da želite da određeni proizvod stavite na akciju.

Korak 8 

Posebna cena od-do: Klikom na datume iz kalendara, odredite vreme trajanja vaše akcijske ponude, tačnije period tokom kojeg će važiti vaša akcijska ponuda. 

Korak 9

Na stanju (kom): Ako nudite veći broj komada istog proizvoda, možete povećati količinu u zalihama. Kako se artikli prodaju, količina na zalihama će opadati. 

Korak 10 

Dostupnost: Izborom odgovarajuće opcije indicirate da li je odgovarajući proizvod trenutno dostupan. 

Korak 11

Dodatna SEO podešavanja: SEO (Search Engine Optimization) podešavanja ne pojavljuju se nigde na sajtu Komune, već služe da vaš shop ili proizvod ima što veće šanse da bude prikazan na prvim stranicama na web pretraživačima (najčešće to je Google). Cilj je da jedinstveni algoritmi web pretraživača prepoznaju ključne reči i opis vašeg shop-a/proizvoda i što bolje ga rangiraju u pretraživanju od strane potencijalnih kupaca. 

Ukoliko niste eksperti za stvaranje optimalnog SEO podešavanja, naš sajt vam omogućava automatsku optimizaciju na osnovu već unešenih podataka u svim poljima.

Napomena: ova mogućnost je opciona. Ukoliko pak želite da se oprobate i da svoje meta podatke optimizujete i skrojite po meri, sugerišemo da to svakako učinite ali ponovo vam skrećemo pažnju da, iako ih ne popunite, ova polja neće ostati prazna, pošto će ih sajt popuniti automatski na osnovu podataka koje ste uneli u ranija polja. Preporučujemo da iskoristite ovu opciju dodatnog podešavanja i uradite to sami, jer vi ipak najbolje poznajete svoj shop/proizvod i na najbolji način možete istaknuti njegove karakteristike.  

 

 

  • Meta naziv – Važno je shvatiti da vaš SEO naslov, iliti Meta naziv, nema istu svrhu kao ime proizvoda. Ime proizvoda namenjeno je korisnicima koji su već na sajtu Komune. S druge strane, vaš Meta naziv namenjen je korisnicima koji još nisu na sajtu Komune. To je naziv koji se prikazuje u web browserima. To će biti naziv koji se prikazuje kao isečak u Google-u. Namena je naterati ljude da kliknu na isečak, dođu na veb stranicu Komune i pregledaju vaš shop ili proizvod i eventualno izvrše kupovinu. Preporučljiv format je sledeći: Primarna ključna reč, sekundarna ključna reč, ime brenda. U ovom polju možda želite da ubacite i dodatne informacije kao što je cena proizvoda.
  • Meta keywords (ključne reči, odnosno tagovi) – Naslovi i oznake (tags) pomažu kupcima da pronađu vaš predmet kada pretražuju kako na samoj Komuni tako i na web browserima. Zato je preporučljivo da koristite deskriptivne reči. Neke stvari koje treba uzeti u obzir prilikom označavanja (tagovanja) oglasa: oblik i veličina predmeta, za šta se proizvod koristi, kako je napravljen, boja, stil, materijali, sadržaj i motivi. Razmišljajte kao kupac: Koje biste reči koristili za traženje svog predmeta?

 

  • Meta opis – Meta opis treba da predstavlja kratak sažetak sadržaja koji se nalazi na vašoj stranici (u ovom slučaju stranici vašeg proizvoda). Meta naslovi su dosta ograničeni (imate svega 60 do 64 karaktera, uključujući i razmake), dok vam meta opis daje nešto više prostora da objasnite korisnicima šta nudite i da im date razlog više da kliknu na vašu stranicu. Iz tog razloga je bitno da meta opis bude jasan sažetak o vašoj stranici, da ne bude predugačak ili prekratak, da ukratko u jednoj ili dve rečenice opiše ono što posetioci mogu očekivati na podstranici vašeg proizvoda. Opis dakle treba da bude informativan, koncizan i ne suviše prenatrpan ključnim rečima.

 

Pošto ste završili sa unošenjem svih detalja o proizvodu, odabirom Sačuvaj kreirali ste oglas tog proizvoda. Opcijom Sačuvaj i dupliraj kreiraćete dva ista proizvoda. Ova mogućnost može da vam bude jako korisna kada nudite slični ili gotovo isti proizvod, sa razlikama u malim varijacijama. Opcijom Izmeni, u sekciji Moji proizvodi, moći ćete naknadno da napravite željene izmene i prilagodite ih konkretnom proizvodu (jer su sva polja već popunjena). Ovo će vam svakako uštedeti mnogo vremena. 



Moje porudžbine

 

U sekciji Moje porudžbine, vodimo vas kroz obradu porudžbina i proces isporuke.

 

Korak 0

Dok kupac ne pokaže interes za kupovinu nekog od vaših proizvoda i izvrši prvu porudžbinu, u ovoj sekciji ne postoje nikakvi podaci.

Korak 1

Proces uspešne prodaje vašeg proizvoda počinje tako što vam se pojavljuje notifikacija sa leve strane interfejsa u sekciji Moje porudžbine (ikonica zvona sa brojem iznad. Broj indicira koliko novih porudžbina imate), koja vas obaveštava da je kupac poslao zahtev za porudžbinu jednog ili više artikala iz vašeg shopa.

Korak 2

Kada uđete u Moje porudžbine pojavljuju se dalje opcije. Odabirom opcije Preuzmi sve dokumente predračuna, možete pretražiti u željenom vremenskom periodu sve porudžbine za koje ste izdali predračune i preuzeti ih u PDF formatu. Preuzmi sve dokumente dostave pruža istu mogućnost za pojedine porudžbine za koje ste izvršili isporuku.  

Pretraga pojedinih porudžbina olakšana je zahvaljujući opciji Pretraži. Pretraga vam je olakšana unošenjem pojedinih podataka o željenoj porudžbini. Vrlo lako možete željene rezultate pretražiti prema: ID porudžbine (unesite jedinstveni broj porudžbine, bez simbola #), datumu ili statusu porudžbine.

Ispod se nalazi spisak porudžbina sa specifičnim detaljima koji razlikuju svaku pojedinu porudžbinu. To su: jedinstveni broj porudžbine, naziv proizvoda, broj komada jednog ili više artikala u istoj porudžbini, ime i prezime kupca, datum kada je kupac izvršio porudžbinu, kao i ukupan iznos porudžbine.

Sa desne strane nalazi se status te porudžbine, koji prikazuje jedan od četiri moguća slučaja:

  •  NOVO (narandžasta boja). To znači da ste primili novi zahtev za porudžbinu, odnosno da porudžbina čeka na vaš odgovor.
  • PROCESIRANJE (plava boja). Kao prodavac, reagovali ste na zadati zahtev o porudžbini, odnosno potvrdili porudžbinu.
  •  ZAVRŠENO (zelena boja). Porudžbina je isporučena i završena.
  • OTKAZANO (crvena boja). Prodavac je otkazao porudžbinu, iz bilo kojih razloga. Treba napomenuti, da se ovim postupkom status artik(a)la menja u ponovo dostupne za prodaju u vašem shop-u.

Korak 3

Pošto ste primili novu porudžbinu, njen status je, logično, označen kao NOVO. Da bi stupili u kontakt sa kupcem, odgovorili na njegov zahtev i potvrdili porudžbinu, idite na opciju Pregledaj porudžbinu. To će vas odvesti na sledeći korak.

Korak 4

Sada upravljate pojedinom porudžbinom koja ima svoj jedinstveni broj koji je prikazan na vrhu stranice. Pod Naručene stvari, pojavljuje vam se detaljniji pregled:

  • Tačan datum i vreme kada je kupac izvršio porudžbinu
  • Naziv artikla ili više njih u jednoj porudžbini koje je potrebno isporučiti
  • Jedinstvena šifra pojedinih artikala te porudžbine
  • Cena jednog komada pojedinih artikala u okviru porudžbine
  • Ukupan broj komada pojedinih artikala koji kupac naručuje
  • Ukupna cena za kupca
  • Ukupna provizija koju zadržava Komuna
  • Ukupno prodavac – ukupna zarada koja ide Vašoj prodavnici

 

Dole se nalaze Informacije o kupcu: ime i prezime kupca i njegova email adresa.

Dalje, tu su Informacije o porudžbini, koje pokazuju Adresu dostave na koju je potrebno isporučiti pošiljku i Broj telefona kupca. Dakle, na raspolaganju su vam sve informacije o kupcu potrebne za izvršenje isporuke.

Način dostave: Moguć je preko Pošte Srbije ili kurirske službe po vašem izboru.

Adresa naplate i Adresa dostave mogu se razlikovati, u zavisnosti od kupčevih preferencija.

Način plaćanja: Moguć je (za sada) jedino pouzećem.

Ako se vratite prema vrhu stranice, videćete opcije koje omogućavaju neku od daljih akcija. To su sledeće:

  • Štampaj – klikom na ovu opciju otvara se novi prozor u vašem pretraživaču koji vam omogućava da odštampate informacije vezane za ovu porudžbinu.
  • Otkaži porudžbinu – ovom opcijom, iz bilo kod razloga, kupcu otkazujete porudžbinu. Kupcu stiže obaveštenje preko email-a.
  • Pošalji potvrdu ponovo – ukoliko je potrebno, iz bilo kog razloga, kupcu na email šaljete još jednom potvrdu njegove porudžbine, koja predstavlja identičan email koji je kupac automatski već dobio prilikom naručivanja.

 

Korak 5

Predračun: Proverili ste ispravnost svih podataka o ovoj porudžbini, sada vam predstoji da potvrdite porudžbinu. Na vrhu stranice sa desne strane (ispod naziva, odnosno broja porudžbine) stoji dugme Predračun. Klikom na Predračun, vi potvrđujete porudžbinu.

Sada ste prvi put stupili u kontakt sa kupcem, dakle odgovorili mu na njegov zahtev, potvrdili porudžbinu i napravili predračun porudžbine. Za više detalja o predračunu te porudžbine, idite na podstranicu Predračun, koja se pojavljuje kao nova, pošto ste je upravo napravili. Svaki pojedinačni predračun se vodi pod posebnim brojem kako bi se omogućilo njegovo praćenje.

Napomena: O potvrdi porudžbine, kao i daljim koracima u procesu obrade isporuke, i kupac i prodavac obavešteni su automatski i preko email-a. Proverite sve sekcije vaše e-pošte.

Ispod broja predračuna možete videti datum i tačno vreme kada je on izdat od strane vas, status porudžbine, kao i datum kada je poslat zahtev za tu porudžbinu od strane kupca.

Može se primetiti, da je porudžbina promenila status na PROCESIRANJE. Dalje vidimo već poznate informacije o kupcu i njegovoj adresi na koju je potrebno isporučiti pošiljku, kao i dogovorenom načinu plaćanja i isporuke.

Na dnu stranice, pod Predračuni, sumirane su informacije o porudžbini sa kojima ste već upoznati.

Ako se vratite na vrh stranice, opcijom Pošalji Email kupcu možete, iz bilo kog razloga, ponovo poslati email sa predračunom. Kupac automatski dobija ovaj email nakon potvrde porudžbine, te osim u izuzetnim situacijama, nije neophodno da mu predračun šaljete ponovo.

Korak 6

Pošiljka: Već ste potvrdili porudžbinu, spremili ste paket sa proizvodima, predali pošiljku kurirskoj službi ili na pošti. Sada vam jedino preostaje da o ovome obavestite kupca. Vratite se u sekciju Moje porudžbine - Pregledaj porudžbinu. Unesite informacije o načinu dostave: ime kurirske službe i broj za praćenje (naći ćete ga u potvrdi o prijemu pošiljke koju ste dobili na pošti ili od kurirske službe). Pošto ste to uradili, kliknite na dugme Pošiljka. Sada se javlja nova podstranica Pošiljka, gde možete videti već poznate informacije i opcije.

Porudžbina menja status na ZAVRŠENO i ovim ste završili proces obrade porudžbine na Komuni.

Puno sreće i uspešnu prodaju želi Vam Komuna tim. Živeo handmade!