Izaberite pravo osvetljenje za fotografisanje vaših proizvoda

Iako fotografisanje proizvoda uz pravo osvetljenje nije naročito teško, ipak zahteva posebnu opremu i osnovno tehničko znanje.

„Baš kao što postoji više načina da se ispeče torta, postoji i niz mogućnosti osvetljenja proizvoda.”

Šta podrazumevamo pod osvetljenjem kod fotografisanja? Reč fotografija dolazi od grčkog korena reči „fos‟ ili „fotos‟, što znači svetlost. Pomešana sa rečju „grafe‟ predstavlja „reprezentaciju pomoću linija“ ili „crtanje“.

Sve zajedno, to znači “crtanje pomoću svetlosti”. Fotografija bez svetlosti je poput pokušaja pisanja bez mastila, slikanja bez boje ili upotrebe mobilnog telefona bez baterije.

Nemoguće je. Kao što vidite, ne da je važno… već je neophodno.

Nikada ne potcenjujte kako određene vrste svetla mogu poboljšati (ili pogoršati) fotografiju vašeg proizvoda. Imajte na umu da mušterije najbolje pregledaju neki predmet lično, gde mogu da vide sve što im je potrebno pre kupovine. Kada pretražujući na internetu vidite samo slike, pravo nameštanje osvetljenja pomaže vam da otkrijete one presudne karakteristike proizvoda za donošenje odluka.

Na slikama iznad vidite kako fotografija sata izgleda drugačije u odnosu na svetlo na kojem je slikan. Fotografija levo ima oštre senke, plavičast ton a i pozadina je sivkasta. To je zato što je slikana na direktnom suncu i podeksponirana. Plavetnilo se rešava podešavanjem white balance-a (balansa bele) na fotoaparatima ili u obradi. Oštre senke odvlače pažnju i detalji sata nisu vidljivi. Na desnoj fotografiji vidimo koliko je sat bolje osvetljen, pozadina bela i bez suvišnih senki. Boje su mnogo prirodnije i detalji sata vidljiviji.

Prirodno ili veštačko svetlo: izaberite jedno. Postoje dve vrste svetla koje možete odabrati kao svoj glavni izvor osvetljenja. Jedna je prirodno svetlo, koje se koristi najčešće jer već postoji! Druga je veštačko svetlo koje se stvara posredstvom blica ili stalnog osvetljenja.

 

Šta čini osvetljenje fotografije proizvoda toliko teškim?

 

Mnogi od najčešćih predmeta kod fotografisanja proizvoda su vrlo reflektivne prirode. Nakit, boce, staklo i još mnogo toga drugog teško je fotografisati. Reflektivne površine će odbijati svetlost na iritirajuće načine, poigravaće se pri nameštanju osvetljenja i izazvati odsjaje.

Ne želite da odsjaji vaše opreme za fotografisanje odvraćaju pažnju! Ništa ne izgleda gore od prekrasnog smaragdnog prstena sa odsjajem objektiva kamere tačno u sredini. Obratite pažnju na razne refleksije i budite spremni da razmeštate rasvetu na stotinu načina dok ne pronađete savršen aranžman. Inače ćete izgubiti mnogo vremena za njihovo uređivanje.

Drugi problem je uveravanje u verodostojnost boja vašeg proizvoda. Precizne boje su izuzetno važne u bilo kojoj vrsti fotografija proizvoda. Mnogi kupci kupuju proizvode na osnovu boja koje su prikazane fotografijom vašeg proizvoda.

Ne želite da razočarate kupce ako se proizvod(i) koje dobiju ne podudaraju s onim koje su naručili. Svačiji ekrani (bilo da se radi o telefonu, računaru, televiziji itd.) su različito podešeni što se boja tiče i zato su minimalna odstupanja prihvatljiva.

 

Pravo osvjetljenje je najbitnije

 

Postavljanje osvetljenja može biti veoma zamorno, ali ako se izvrši pravilno, donosi zadovoljavajuće rezultate i značajno pojednostavljuje naknadno uređivanje fotografija. Osnovno osvetljenje deli se na:

  • Glavno svetlo ili „key light‟ – ono je najjače i direktno osvetljava predmet. To je svetlo koje daje opšti izgled fotografije. Može biti svetlost sunca, studijskog fleša, ugrađenog blica a karakteristika je da je ovo najsnažnije svetlo na fotografiji.
  • Dopunsko svetlo ili „fill light‟ – slabije svetlo koje služi za uklanjanje nepoželjnih senki.
  • Ostala svetla – koriste se kako bi naglasili detalje.

Raspored nameštanja svetla je veoma bitna stvar. Razmislite kako će vam izgledati cela postavka. Odakle dolazi glavno svetlo? Gde ćete staviti sto, odnosno površinu na kojoj slikate? Obraćajte pažnju na pozadinu i na koji način ćete namestiti predmet fotografisanja. U skladu s tim možete nameštati i rasvetu.

Podešavanje osvetljenja na jedan način možda neće odgovarati podjednako za svaki proizvod – raspored rasvete koji funkcioniše za neke proizvode može da pogorša izgled drugih.

Glavno svetlo usmerite prema samom proizvodu, dopunska svetla namestite s desne ili leve strane, a s ostalim svetlima možete da se igrate. Što se tiče redosleda postavljanja i uključivanja svetla, neki fotografi prvo naglašavaju detalje, zatim uključuju dopunska svetla i tek na kraju glavna, dok drugi rade potpuno suprotno – od postavljanja glavnih, pa sve do ostalih svetla.

U svakom slučaju, želite izbeći jake senke koje se stvaraju kada je jačina izvora svetlosti manja u poređenju sa veličinom predmeta koji slikate.

Kao opšte pravilo, treba se držati samo jedne vrste svetlosti za svaku fotografiju – prirodne ili veštačke. Dodavanje prirodne svetlosti na veštački osvetljenu fotografiju može da „omekša‟ izgled proizvoda koji treba da izgleda oštro. I obrnuto. Ne želite da sami sebi podmećete nogu.

 

Popunite ili odrazite svetlo da bi ublažili senke

 

Bez obzira da li koristite prirodno ili veštačko svetlo, moraćete da smanjite senke koje jako svetlo baca na suprotni kraj proizvoda. Možete to uraditi na nekoliko načina.

Dopunsko svetlo. Uključite još jedan, manje intenzivan izvor svetlosti koji će nadopuniti vaše glavno svetlo. Ova dodatna svetlost naziva se dopunsko svetlo a koristi se kao protivteža za ublaživanje prirodne senke koju glavno svetlo stvara iza objekta. Da biste uspeli, postavite dopunsko svetlo nasuprot glavnom kako bi se vaš proizvod nalazio između oba izvora svetlosti.

Difuzeri i reflektori. Kako bi dobili blaže i prirodnije senke, trebali bi raspršiti izvor svetlosti dodavanjem difuzora. Difuzori su površine koje se postavljaju između svetla i objekta fotografisanja, a najčešće su to posebne vrste tkanina postavljene na okvir. Reflektor je mala površina koja „odbija“ glavnu svetlost na površinu ispod vašeg proizvoda kako bi smanjila senke. Mogu da se naprave od belog papira ili komada kartona obmotanog u aluminijumsku foliju.

Za razliku od reflektora, difuzor treba da bude postavljen na istoj strani predmeta ka izvoru svetlosti, između izvora svetlosti i objekta. Neće svi zraci proći; difuzor će blokirati neke od njih. Takođe, zraci će se malo raspršiti od površine difuzera, proizvodeći ravnomerniju svetlost.

Ako je glavno svetlo sunce, tada se najčešće koriste bele ili srebrne reflektujuće površine koje popularno nazivamo “zilberice”.

Nošenje bele odeće tokom fotografisanja takođe može pomoći u odbijanju svetlosti na vaš artikal.

Dakle, dobro osvetljenje je ključ dobre fotografije. Ono olakšava kupcima da tačno vide detalje i boja vašeg proizvoda. Bez obzira koju vrstu svetla koristite, ključ je izbegavanje jakog svetla, bilo da je to direktna sunčeva svetlost, jaka fluorescentna kućna sijalica ili blic na fotoaparatu.

 

Korišćenje prirodnog svetla

 

Većina fotografa voli prirodno, odnosno sunčevo svetlo. Besplatno je, ima ga u izobilju i lako ga je koristiti. Poznato je još i kao „mekano‟ svetlo, jer sunce baca veći, mekši domet svetlosti od, recimo, lampe koja sija direktno na proizvod. Ako imate ograničen budžet, trebalo bi da koristite prirodno svetlo. Mnogo se lakše sa njim rukuje a kada slikate male proizvode može vam uštedeti mnogo vremena.

Una Malbašić najviše voli da fotografiše proizvode na dnevnom svetlu.

Za e-commerce svrhe, fotografije proizvoda na prirodnom svetlu su pogodne ako:

  • Proizvod se fotografiše napolju ili je namenjen da se koristi/nosi napolju.
  • Proizvod se koristi, nosi ili slika na nekoj osobi (ljudi izgledaju bolje na prirodnom svetlu).
  • Pokušavate da naglasite okruženje proizvoda, a ne specifične atribute proizvoda.

Takođe, postoje tri termina koja bi trebalo da znate prilikom osvetljavanja predmeta prirodnim osvetljenjem:

  • Osvetljavanje spreda je kada indirektno prirodno svetlo sija na proizvod ravno.
  • Osvetljavanje otpozadi je kada svetlo „udara‟ na predmet sa zadnje strane.
  • Osvetljavanje sa strane je kada svetlo dolazi sa strane.

Koji god ugao osvetljenja preferirate, važno je imati na umu da svaki od njih baca senku na suprotnoj strani.

Ukoliko izaberete da koristite prirodno svetlo, morate znati da nije svejedno koje svetlo koristite i kada. Postoji određeno vreme dana kada ćete postići najbolje rezultate. Najbolje rezultate ćete dobiti ako slikate u jutarnjim satima – 20 minuta pre izlaska sunca sve do 10:30 a onda u popodnevnim satima – od 14:00 do 20 minuta nakon zalaska sunca. Svakako treba izbegavati slikanje na podnevnom suncu od 10:30 do 14:00 jer je sunce u tom periodu suviše jako, stvara oštre i tamne senke i sve izgleda prenaglašeno.

 

Slikajte pored prozora

 

Ako već ne fotografišete napolju iz bilo kog razloga, možete privući sto do prozora ili staklenih vrata i tako dobiti najbolje moguće prirodno svetlo u datim okolnostima.

Prirodno osvetljenje kroz prozor je idealno rešenje iz nekoliko razloga. Prvo i najvažnije, svi imaju pristup prozoru. Drugo, prirodno osvetljenje koje dolazi kroz prozor ima samo jedan smer. Ovo stvara prirodne senke, izazivajući 3D efekat i tako „oživljava‟ proizvod.

Senke ponekad mogu biti i sastavni deo kompozicije fotografija ukoliko ne odvlače pažnju od glavnog objekta.

Kada slikate pored prozora, pogledajte vremenske prilike. Da li je napolju sunčan dan ili je vreme oblačno? Da biste postigli izgled koji tražite, puna sunčeva svetlost možda i nije ono što vam treba. Vežbanjem ćete naći rešenje koje vam odgovara.

Ako su senke previše grube, koristite beli karton sa obe strane objekta – tako ćete odraziti i ublažiti svetlo. Uvek je najbolje da slikate kada je dan najsvetliji, što vam daje više svetlosti da se poigravate. Bolje je da imate previše sunčeve svetlosti i umanjite je, nego da je imate nedovoljno. Veoma je teško stvoriti dobro osvetljenje tokom procesa uređivanja slika.

Ali imajte na umu da nikada ne fotografišete pod direktnom sunčevom svetlošću.

 

Kako da namestite postavku i opremu za osvetljenje?

 

Pošto vam je prozor glavni izvor svetlosti, stavite sto relativno blizu prozora. Koliko će blizu biti zavisi od jačine svetlosti koja dolazi kroz prozor i od toga da li su vaši proizvodi svetli ili tamni. Potrebno je da malo eksperimentišete da biste odredili pravi položaj.

Da biste iskoristili osvetljenje najbolje što možete, moraćete da raspršite ili čak blokirate i prigušite svetlo.

To znači da treba da znate kako možete efikasno koristiti difuzore i reflektore. Savijanjem reflektora možete promeniti način na koji svetlost sija na objekat. Čineći ga konkavnim, pojačavate svetlost kako bi istakli određenu tačku na proizvodu (ako je recimo oblačno vreme). Ako je glavno svetlo i dalje prejako, pokušajte da okačite tanki beli pokrivač preko prozora da biste raspršili svetlo i stvorili blaži sjaj.

Ako reflektor koristite prvi put, možete kontrolisati količinu prirodne svetlosti koja se odbija nazad tako što ćete reflektor premeštati dalje ili bliže proizvodu.

Gledajte odakle svetlost dolazi i reflektujte je u suprotnom smeru. Slobodno se poigravajte sa uglom reflektora da biste pronašli pravi balans između senki i osvetljenja. Ako slikate proizvod tako da glavno svetlo dolazi odpozadi, pokušajte da postavite reflektor ispred proizvoda kako bi prirodno svetlo moglo da se odbije na njega. Proizvode koje osvetljavate sa bočnih strana mogu stvarati naročito oštre senke, pa imajte reflektor pri ruci kako bi odbio svetlo nazad i ublažio senke.

Nemojte zaboraviti – izbegavajte mešanje prirodnog i veštačkog svetla, jer imaju različite tonove boje.

 

Primenjivanje veštačkog osvetljenja odnosno studijske rasvete

 

Kada pričamo o prirodnom iliti dostupnom svetlu, mislimo na sunčevu svetlost ili mesečinu. Veštačko svetlo je sve ostalo.

Veštačka svetlost obuhvata sveće, vatru i, najčešće – sijalice. Nazivamo ga još i „tvrdom svetlošću“ jer stvara manju, ali više fokusiraniju površinu osvetljavanja. Ova vrsta svetla je pogodna za fotografisanje proizvoda sa fizičkim detaljima koje je potrebno istaknuti kako bi impresionirali onlajn kupca.

U neku ruku, sa veštačkim svetlom je lakše raditi, jer možete da ga kontrolišete. Dakle, ako iz bilo kod razloga ne možete da fotografišete napolju, stvorite uslove u zatvorenom prostoru – napravite studijsku rasvetu.

Klasična studijska postavka sa softbox-evima i belom pozadinom.

Kod postavljanja studijske rasvete važno je da eliminišete spoljašnje svetlo, jer ga ne možemo kontrolisati. Zamračite prozore što je više moguće. Kada nameštate vašu rasvetu, najvažnije je da istovremeno ne uključujete sva svetla, jer u suprotnom ćete teško shvatiti šta koje svetlo osvetljava i teško ćete se rešiti neželjenih senki ili odsjaja.

Uvek ćete želeti da raspršite studijsku rasvetu kako biste osigurali da se osvetljenje ravnomerno širi po proizvodu i oko njega, a ne da stvara efekat vrućih tačaka ili „hot spot‟-ova (prekomerno svetlom izložena mesta na slici). Vruće tačke su nepoželjne i mukotrpne su za retuširanje.

Generalno, sobna svetla na plafonu neće stvarati dovoljno svetlosti da bi dobro osvetlila vaš proizvod a korišćenje jedne lampe može da stvori nepoželjne senke.

Zato služe tzv. „softbox-evi‟. Njihova uloga je da ublaže izvor svetlosti čime dobijate mekano svetlo sa blagim senkama. Unutrašnjost je od reflektujućeg materijala, sa difuznim platnom spolja. Montiraju se na stativ za rasvetu na različite tipove bliceva. Za najbolje rezultate, pokušajte da namestite dva ili tri ovakva soft box-a da osvetljavaju proizvod sa obe strane i odozgo. Ne brinite, softbox možete napraviti i sami i to iz svakodnevnih/jednostavnih materijala. Potražite na internetu neki od tutorijala koji će vam pomoći da napravite ovakvu prenosivu studijsku rasvetu za kućnu upotrebu.

Jedno od svetla treba da služi kao glavno, a drugo kao dopunsko ili pozadinsko osvetljenje, u zavisnosti od željenih rezultata. Glavno svetlo bi trebalo da postavite ispred proizvoda – često i malo u stranu, dok dopunsko i pozadinsko namestite na suprotnu stranu, pozadi ili iznad. Podešavajte uglove i udaljenost osvetljenja dok ne postignete da na vašem predmetu budu blage, jednako raspoređene senke. Možete takođe da koristite i beli karton da bi raspršili svetla i još više ublažili senke.

„Lightbox-evi‟ su idealna rešenja za one kojima je potrebno slikanje malih predmeta. To su jednostavne kartonske kutije koje veštačko svetlo raspršuju pomoću belog papira ili tkanine. Ravnomerno raspoređuju svetlo oko objekta fotografisanja i samim tim ublažuju senke i pojačavaju njegove boje. U suštini, to su mini studiji rasvete, jeftini su i laki za korišćenje. Možete čak napraviti i sami svoj lightbox na jednostavan način. 

Imajući ovo u vidu, studijska rasveta vam daje veću kontrolu nad celokupnim procesom, posebno ako slikate više proizvoda tokom nekoliko sati. Zapamtite, ne morate da kupujete pomenute elemente studijske rasvete – neke možete da napravite sami a neke možete pozajmiti ili iznajmiti. U većim gradovima se studiji za slikanje i snimanje mogu iznajmiti po potrebi. 

Koristite odgovarajuće sijalice. Bele su najbolja opcija! Obične sijalice, koje većina domaćinstava koristi, bacaju narandžasti odsjaj i stvaraju ružne senke. S druge strane, neonske takođe menjaju boju proizvodu, i tako zelenkaste slike vam neće biti od nikakve pomoći.

Budite oprezni sa blicem. Iako preporučujemo da ne koristite blic koji je ugrađen na fotoaparatu (jer se nalazi uz objektiv i njegovim korišćenjem mogu se dobiti previše svetle slike ili neki delovi slike), bolje rešenje je da koristite eksterni blic. Difuzor za blic takođe može pomoći da se svetlo rasprši iz blica, čineći ga manje grubim i ukloniće duboke senke.

Kada namestite studijsku rasvetu i celu postavku kako treba, postićićete vrhunske rezultate i želećete da svaki put stvarate iste uslove.

Izaberite odgovarajuću pozadinu. Ne postoji jedan jedini ispravan način za nameštanje proizvoda, svetla i reflektora – oni se mogu drastično menjati u zavisnosti od pozadine. Međutim, ne birajte pozadinu na osnovu onoga što je najlakše stvoriti. Pozadine bi trebale da podsećaju na način na koji želite da kupci vide vaš proizvod kada ga gledaju online.

Na kraju – testirajte vašu rasvetu. Većina fotografija proizvoda pravi se pri blagom osvetljenju. Tako se postižu blage senke. Želite da slike budu jasne kako bi kupci mogli da vide sitnije detalje svakog proizvoda. Ovo važi bez obzira da li koristite prirodno ili veštačko svetlo. Testirajte osvetljenje koje ste namestili slikajući neke predmete koji služe kao uzorci.

 

Zaključak

 

Bilo da koristite prirodno ili veštačko osvetljenje kod fotografisanja vaših proizvoda, želite da ih prikažete u najbolje svetlu. Bukvalno. Potrudite se da uz pravo osvetljenje istaknete njihove najbolje karakteristike i one sitne detalje koje će naterati zainteresovanog kupca da se odluči za kupovinu.

U suštini, većina uspešnog osvetljavanja kod fotografisanja proizvoda jeste zapravo eksperimentisanje. Nabavite par studijskih svetla, napravite reflektore ili foto kutije i počnite da se igrate okolo sa različitim postavkama i videćete koji aranžman vam najbolje odgovara.

Nadamo se da smo „bacilli dodatno svetlo‟ na ovaj važan aspekat fotografisanja vaših proizvoda. Ako imate dodatne nedoumice ili poteškoće, slobodno nam pišite u komentarima.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may like